Zekeringen, bij een geluidsinstallatie in de auto ontkom je er niet aan.
Welke zijn er en wat doen ze.
Een zekering is een smeltveiligheid.
Dit betekend dat wanneer er een te hoog amperage doorheen gaat bijv door een kortsluiting deze zal smelten en zo de verbinding doet verbreken.
Wanneer je een kapotte zekering hebt dien je deze te vervangen voor een met dezelfde waarde.
Neem je er een die lichter is loop je kans dat deze snel kapot gaat, neem je een zwaardere loop je kans dat de aangesloten apparatuur kapot gaat of erger. (autobrand)
Sowieso is het belangrijk voordat je de zekering vervangt te controleren waardoor deze stuk gegaan is.
Een zekering is de zwakste schakel eigenlijk in de kabel waar hij gebruikt wordt.
Dit is uiteraard zo want als het mis gaat wil je natuurlijk dat de zekering als eerste smelt en niet de kabel.
Om na te gaan bij welke kabeldikte je met welke zekering maximaal mag zekeren heeft de EMMA een speciaal tabelletje ontwikkeld.
Let op dit zijn maximale waardes.
Je mag best een lichtere zekering gebruiken, let dan op het vermogen van hetgene wat je aan zal sluiten.
Welke zekeringen zijn er
Er zijn diverse soorten zekeringen die in de Autowereld gebruikt worden.
Wij zullen de meest gebruikte laten zien van klein naar groot.
Bosch of Torpedo zekering
Komt vaak voor in oudere auto’s.
Heel soms ook nog wel eens als zekering in bijvoorbeeld een aanstekerplug.
De kleinste aan de linkerkant vindt je nog wel eens achter op headunits of onder het dashboard.
De middelste is meest gebruikt onder het dashboard, achterop headunits maar ook op versterkers.
De rechter is een stuk groter en zul je niet heel vaak tegenkomen.
Soms op versterkers of onder de motorkap in de zekeringkast van de auto zelf.
Glaszekering.
Heb je ook in diverse maten.
De afgebeelde kan ook bij versterkers gebruikt worden maar geniet niet onze voorkeur.
Dit omdat het 2 dopjes zijn met de zekering ertussen in gesoldeerd.
Door trillingen van de auto gaat deze soldering vaak stuk.
Het komt echt regelmatig voor dat een versterker niet meer werkt maar wanneer er met een voltmeter de spanning gecontroleerd word er gewoon netjes 13V af te lezen is.
Dit komt omdat de breuk tussen dopje en zekering net genoeg stroom doorlaat om spanning te meten (soms zelfs een versterker aan te laten springen)
Maar niet voldoende om de versterker (of andere verbruiker) te laten functioneren (bij hoger volume springt versterker weer uit)
Onze voorkeur gaat uit naar zekeringen die uit een geheel bestaan zonder solderingen.
Mini ANL
Mini ANL zekeringen zijn zeer geschikt voor Car audio gebruik.
Ze zijn vrij klein dus beter te verwerken, en er zijn vele type houders voor beschikbaar.
Doordat de smeltbeveiliging uit een geheel bestaat heb je maar weinig kans op storingen zoals bij de glaszekering.
De wafer (of ANL) zekering is vrijwel identiek aan de Mini ANL maar dan uiteraard een stukje groter.
Verder zelfde eigenschappen.
Veel houders voor beschikbaar maar door het formaat niet altijd handig.
Wel een van de meest voorkomende.
Zekeringwaardes en kleuren.
Misschien is het al opgevallen dat de Mini ANL en Steekzekeringen leuke kleurtjes hebben.
Dit is niet een mode trend ofzo maar geeft aan welke waarde deze hebben.
Dit schema is bijvoorbeeld voor de steekzekeringen.
Van boven naar beneden de zekeringwaarde en kleur.
Van links naar rechts het formaat steekzekering.
Mini ANL hebben ook diverse kleuren.
Wit – 20A
Transparant – 80A
Roze – 100A
Geel – 150A
De complete lijst zal binnenkort snel aangevuld worden.
ANL/Wafer zekeringen zijn eigenlijk altijd zwart maar staat de waarde op de kunststof behuizing of op het metaal.
Wanneer gebruik je een zekering
Een zekering gebruik na binnen 40 cm een kabel die op de positieve pool van een accu aangesloten is VOOR dat deze door metaal gaat zoals het brandschot.
Ook gebruik je een zekering wanneer je van kabeldikte veranderd (Bijvoorbeeld 1x50mm2 met 200A gezekerd die in de kofferbak verdeeld wordt in 2x25mm2 met 125A zekeringen.
Bespaar aub NIET op het gebruik van zekeringen !!