Autoradio’s zijn vrijwel onmisbaar in een audio install.
Er zijn uitzonderingen natuurlijk waarbij bijv een laptop, mini pc of tablet gebruikt wordt.
Daarom spreken wij liever van Headunit.
Dit is de bron waar het geluid vandaan komt.
En in dit stuk zullen wij het over autoradio’s als Headunit hebben. (hierna Headunit of Hu genoemd)
Maten.
In principe heb je 2 maten autoradio’s wat hoogte betreft.
Namelijk 1 DIN en 2DIN.
1 DIN is 180 x 50 mm en meestal 150mm diep.
Alhoewel er tegenwoordig headunits zijn die hier vanaf wijken met bijv een kortere inbouwdiepte.
De Alpine ilx 700 is hier een mooi voorbeeld van.
Wel is de hoogte en breedte altijd gelijk.
2 DIN zijn 2 keer het 1 DIN formaat (180 x 100 mm)
Doordat deze hoger zijn is hier meestal een mooi touchscreen multimedia scherm in verwerkt.
Wanneer je een nieuwe headunit koopt is het dus verstandig te kijken of de ruimte in het dashboard die genoeg is.
Looks.
Ook kan het de moeite zijn te kijken naar de looks van een headunit
Wanneer je een zwart dashboard hebt is het vaak niet mooi hier een zilveren unit in te steken.
En vice versa uiteraard ook niet.
Ook is het bij sommige headunits mogelijk de kleuren van de verlichting aan te passen om deze te laten matchen met de verlichting van de auto.
Nu hoef je je hier natuurlijk niet aan te ergeren maar het kan net het puntje op de i zijn die het af kan maken.
Muziekbronnen.
Er zijn diverse mogelijkheden om muziek af te spelen.
Natuurlijk via de radio en CD maar tegenwoordig zijn er nog meer mogelijkheden.
Via een USB aansluiting kun je eenvoudig een USB stick met daarop muziek in het toestel steken en daar van af spelen.
Ook bezitten veel toestellen een iPod aansluiting die ervoor zorgen dat je de iPod via de headunit kan bedienen.
En tegenwoordig is het steeds vaker mogelijk je telefoon (Android en/of Apple) met een USB kabel aan te sluiten.
MP3/FLAC.
Wanneer je veel muziek afspeelt vanaf USB en graag van kwaliteit geniet is het ook raadzaam te kijken welke muziekformaten de unit afspeelt.
MP3 is natuurlijk wel bekend bij iedereen bekend, maar heeft als grote nadeel dat er een lagere bitrate is dan bij losless FLAC bestanden.
Dit verschil is te horen op een goede installatie.
Bluetooth.
Wil je het draadloos? Dan zoek je naar een toestel met Bluetooth.
Niet elk Bluetooth toestel ondersteunt al streaming dus het is wel even opletten hierbij.
Bluetooth kennen we natuurlijk van de mogelijkheid om handsfree te kunnen bellen in de auto.
Veel headunits worden standaard al geleverd met deze mogelijkheid en zorgen er voor dat je de handjes aan het stuur kan houden tijdens het bellen.
Als er geen ingebouwde microfoon in de headunit zit wordt deze er apart bijgeleverd, dit geeft wel vaker een betere geluidskwaliteit.
Via de luidsprekers is het gesprek te volgen en tijdens een telefoongesprek zal het geluid van de muziek automatisch gedempt worden.
Wanneer een headunit Bluetooth streaming ondersteunt is het dus mogelijk de muziek die op je telefoon staat af te spelen via de headunit.
Een nummer skippen of terug kan dan ook gewoon via de headunit bediend worden waardoor je de telefoon feitelijk gewoon in je zak kan laten zitten.
Kijk eens op Onderwegbenikonline hierover.
Vaak werken muziekdiensten als Spotify ook via Bluetooth Streaming waardoor de muziekcollectie in de auto oneindig groot kan zijn.
DAB+.
Digital Audio Broadcasting ofwel DAB is niet iets van de laatste jaren, DAB+ de opvolger hiervan wel.
Door dat dit digitaal verzonden wordt krijg je een veel betere kwaliteit dan via de gewone FM zenders.
De bedoeling is dan ook dat DAB+ de traditionele FM zou moeten gaan vervangen.
Er komen nu steeds meer toestellen in omloop die DAB+ ondersteunen.
Aansluitingen.
Tegenwoordig heeft vrijwel elke headunit ISO aansluitingen waardoor deze zijn voeding krijgt.
Ook de speakeraansluitingen van de headunit zelf lopen hierdoor heen, de stekkers lijken gelijk (de 2 rechter op de foto) maar er zit gelukkig verschil in de plek van het clipje waardoor vergissen niet mogelijk is.
RCA.
Maar het is verstandig ook te kijken naar de RCA aansluitingen.
Bedenk hierbij alvast hoeveel je er nodig denkt te hebben.
Sommige headunits hebben slechts 2 RCA uitgangen, andere 6.
De hierboven afgebeelde headunit heeft er 6 te zien aan de linkerkant.
Dit zijn dan Front en Rear (Beide links en rechts) en Sub out speciaal voor wanneer je een subwoofer wilt aansturen.
Ook wanneer je slechts 2 RCA uitgangen hebt is het door middel van splitters mogelijk meerdere versterkers aan te sluiten.
En sommige versterkers bieden ook doorlus mogelijkheden.
Beide is niet optimaal omdat je nu niet alles vanuit de headunit kan afregelen.
Sub iets luider, meer op front dan rear of vice versa.
Dit is niet direct vanuit de headunit te regelen.
Bedenk daarom van te voren hoeveel RCA uitgangen je nodig denkt te hebben.
Dan komt er nog het uitgangsvoltage van de RCA uitgangen.
Bij de meeste headunits ligt dit rond de 2 volt maar dit soms wel oplopen tot 5 volt of zelfs hoger.
Dit betekent dat een versterker een veel krachtiger signaal binnen krijgt en dus zelf minder hard hoeft te werken.
Hierdoor hoeft de gain op de versterker minder hoog waardoor er minder ruis te horen zal zijn.
Dit komt op zijn beurt de klank en dynamiek weer ten goede.
USB.
Veel headunits hebben tegenwoordig een USB aansluiting, hierop kun je naast USB sticks ook steeds vaker een telefoon aan koppelen om zo muziek vanaf te spelen.
Wanneer een USB aansluiting zich op de achterzijde van het toestel bevind zal je dus een kabeltje moeten leggen naar een plek waar je erbij kan om een usb stick te kunnen gebruiken.
Veel headunits hebben de USB aansluiting op het frontje zitten.
Antenne.
Er zijn in principe 2 type antenne aansluitingen.
Wanneer je auto een ander type aansluiting heeft als die je headunit heeft is dit geen probleem, er zijn verloopjes verkrijgbaar.
Dashboard.
Het kan natuurlijk gebeuren dat jouw dashboard het niet toelaat een aftermarket headunit te monteren.
Of alleen een 1din terwijl je graag 2din zou willen.
Gelukkig zijn er dan nog steeds mogelijkheden in de vorm van dashboardpanelen.
Voor vele automerken en types zijn er panelen te leveren die het standaard paneel vervangen waar de OEM headunit zich bevind waarna montage van een aftermarket headunit mogelijk is.
Keuze.
Uiteraard kun je simpelweg kiezen voor het goedkoopste en simpelste toestel wat je maar kan vinden, toch kan een aantal van de bovenstaande opties belangrijk zijn in de keuze.
Luister je veel radio of alleen CD of juist helemaal geen CD maar alles via de USB of Bluetooth.
Wanneer je bijv nooit CD’s in de auto luistert kun je ervoor kiezen om een toestel te nemen zonder CD loopwerk.
Ben je iemand die veel onderweg is en gebeld wordt, is een toestel met bluetooth een must.
Door middel van de ISO stekkers is de tijd om de kabeltjes door te moeten meten en via kroonsteentjes (Ja zo ging dat vroeger) te verbinden voorbij.
Toch is ook advies hierover door je audiodealer aan te raden, hij heeft al veel van deze toestellen in zijn handen gehad en in moeten stellen waardoor er een hoop kennis is over het gebruik van de verschillende types.
Verklarende woorden.
- AF – Alternative Frequency, Wanneer de radio ontvanger zijn zender dreigt te verliezen zal de headunit zelf op zoek gaan naar een sterkere frequentie indien mogelijk. De benodigde info hiervoor wordt via de RDS verzonden.
- AM/FM – AM was de vroegere frequentieband waarop de radio via de ether werd verzonden, later FM met meer mogelijkheden waaronder RDS en Stereo.
- Aux-in – Door middel van een 3,5mm microfoon aansluiting (meestal op voorzijde van toestel) kun je allerlei externe muziekbronnen aansluiten als bijv een telefoon of tablet.
- CD – Compact Disc, toch wel de meest gebruikte muziekbron en in vrijwel elk toestel aanwezig.
- DAB+ – Digital Audio Broadcasting, opvolger van de FM waarbij muziek in hoge kwaliteit door de ether gezonden wordt, met weer veel meer mogelijkheden waaronder veel informatie. Nog niet alle headunits zijn hier mee uitgerust maar is zeker het overwegen waard.
- FLAC – Een manier om muziek te comprimeren naar een digitaal geluidsbestand, door de hogere bitrate gaat er vrijwel geen kwaliteit verloren en daardoor mooiere resultaten dan bijv MP3.
- MP3 – Een van de meest gebruikte manier om muziek te comprimeren naar een digitaal geluidsbestand, daardoor passen er enorm veel muzieknummers op een CD, gaat echter wel in geluidskwaliteit op achteruit.
- RDS – Radio Data System, via de RDS wordt zenderinformatie meegezonden die zichtbaar is in het scherm. Bijv welke zender je hoort en soms welk nummer er afgespeelt wordt.
- TA- Traffic Announcement, Als er verkeersinformatie wordt uitgezonden op de radio zal de headunit hier zelf op afstemmen, zelfs wanneer je bijv van cd of mp3 afspeelt.