Big 3 kabelupgrade.

We willen allemaal van alles aansluiten op de accu van de auto.
Zware versterkers, mooie lampjes en zelfs extra accu’s
Maar dit moet uiteraard goed gevoed worden.
Hiervoor is er een upgrade die essentieel is voor elke geluidsinstall.

Dit noemen wij the big 3 ofwel de grote 3.

Doe je dit niet heb je grote kans dat tijdens het spelen op hoge volumes de lampen knipperen.

velen zeggen gebruik een condensator/powercap maar eigenlijk is dit makkelijker, goedkoper maar vooral beter op te lossen met de grote 3 upgrade.

maar wat houdt deze upgrade nou in?

1: Pluskabel van de dynamo naar accu zwaarder.

2: Massakabel van dynamo/motorblok naar chassis zwaarder.

3: Extra massakabel van de accu naar chassis.

Wij zullen het proberen zo duidelijk mogelijk uit te leggen.
De kabels die standaard in de auto liggen zijn berekend op hetgene wat de auto standaard nodig zou hebben.
De fabrikant heeft hier geen rekening gehouden dat wij er extra versterkers enz op aan gaan sluiten.
Als eerste heel belangrijk !! Voor dat je gaat beginnen haal je eerst de accu(‘s) los en laat je eventuele powercaps leeglopen of haal je die ook los zodat het gehele systeem stroomvrij is.
Meten is weten !!
Weet je niet zeker of de plus van je dynamo daadwerkelijk de plus is meet deze dan na of adviseer een garage.
Gebruik bij een boutbevestiging altijd (!!) Kabelogen!!!!! Prop niet een kaalgestript stuk kabel onder een bout.
Weet je het niet zeker laat je dan adviseren door een van de shops uit onze shoplijst.
Ik weet vrijwel zeker dat zij deze upgrade ook kunnen uitvoeren voor je en je dan minder kwijt bent dan dat je een powercap zou kopen en aan laat sluiten.

1: Dynamo
image

Dit schema is bij heel veel dynamo’s gelijk.
Er is een stekkertje met 2 dunne kabeltjes, deze zijn voor het contact en het controlelampje op het dashboard.
En er is een dikkere kabel welke vast zit met een boutje/moertje en een rubber hoes over de aansluiting.
Let op hier staat altijd stroom op en is ongezekerd !! Daarom dus accu los !
Leg vanaf dit punt een dikkere pluskabel extra naar de plus van de accu.
Let hierbij goed op dat je de kabel goed vast legt en dat hij niet te dicht ligt bij draaiende onderdelen en hittebronnen zoals uitlaat en spruitstuk.
Leg de kabel daarom om de 10 cm vast met tiewraps en eventueel in een kabelbescherming zoals snakeskin.
Let ook op dat het kabeloog niet het chassis van de dynamo raakt wanneer je deze vastzet.
image

2: Massakabel van motorblok/dynamo naar chassis/massa accu.
Er staat eigenlijk chassis maar ik ben er voorstander van deze direct naar de accu te leggen.
Het chassis van de dynamo is massa, leg dus hiervandaan een kabel naar de massa van de accu.
Let ook hierbij weer op dat hij niet te dicht bij hittebronnen en draaiende onderdelen komt.
En uiteraard net te zuinig met tiewraps.

3: Extra massakabel van accu naar chassis.
Leg vanaf de minpool van de accu een extra kabel naar het chassis toe.
Schuur de plek waar deze op het chassis komt eerst kaal zodat de verf daar weg is.
Een veelgebruikte plaats hiervoor is een bout van de veerpoot.
image

Waarbij ik wel moet zeggen dat er op de gebruikte foto nog een kabeloog de massakabel zit, zou ik niet doen.
En het lijkt dat er niet geschuurd is, zou ik wel doen.
Hoe dan ook laat deze foto wel mooi zien welk punt ik bedoel.
Eenmaal gemonteerd even een lakstiftje eroverheen tegen roest.

De upgrade is nu klaar.
Controleer nu eerst even alle aansluitingen nog een keer voordat je de accu weer aansluit.

Reacties:

reacties.

Translate »